Bila Orang Kita Membuat Filem

Posted: September 15, 2011 in Uncategorized

Saya bukanlah peminat kepada filem-filem tempatan. Filem-filem Malaysia (Filem Kita Wajah Kita) pada saya cumalah semata-mata hiburan dan peluang untuk menjana wang. Orang-orang Malaysia suka berhibur, suka berkhayal, suka bercinta dan sukakan sesuatu yang mengarut dan orang2 yang otaknya geliga mengambil kesempatan ini untuk membuat filem yang mereka fikirkan boleh dijual. Jadi jangan tanya saya apa-apa perkembangan filem2 Malaysia. Jika saya menonton pun kerana saya terpengaruh dengan rating yang diberikan oleh penonton dan media, saya menonton kerana berbaloikah rating yang diberikan kepada filem tersebut. Kita ketepikan dahulu soal filem2 Melayu sekarang ini kerana saya ingin membawa anda meninjau isu-isu filem acuan dan buatan orang-orang kita, orang Sabah.

Saya tidak kenal siapa itu Tony Francis Gitom (walaupun saya tahu dia ini seorang yang suka membandingkan orang-orang Kadazan dan orang-orang Dusun) tapi saya berpendapat setakat ini dialah satu-satunya pengarah filem dari Sabah yang paling berjaya setakat ini. Saya salute dengan usaha-usaha ‘pengarah filem terjun’ yang lainnya pula. Walaupun plot cerita tunggang-langgang tapi sekurang-kurangnya filem sudah siap dan sudah pula berada di pasaran — menunggu orang membelinya. Penggiat-penggiat filem amatur di Sabah harus belajar cara pengarahan yang betul, bagaimana mencari sudut yang baik, pencahayaan yang baik, lokasi yang baik, pemilihan costume dan teknik solekan yang baik dan sebagainya. Lebih penting bagaimana menulis satu skrip filem yang baik dan tahu menilai skrip yang baik.

Tidak patut jika sekiranya filem itu kononnya berlatarkan zaman dahulu tetapi ada pula longkang konkrit, atap zink di dalam scene filem. Tidak patut sekiranya babak filem itu adalah cemas, ganas, menakutkan tetapi ada pula kelibat lelaki dibelakang duduk senang-lenang menghisap kirai, tidak pedulikan apa yang berlaku di depan matanya (yang pada akhirnya baru diketahui bahawa dia adalah orang kampung yang datang tengok2 macam mana filem dibuat tapi ‘terinterframe’). Tidak pula disunting atau mungkin terlepas pandang. Mana mungkin pula filem berlatarkan purbawara tetapi wanita2 yang ditampilkan pula siap dengan rambut-rambut yang diwarnakan sini sana. Semua ini adalah kesilapan-kesilapan yang sebenarnya boleh dielakkan tetapi tidak diberikan perhatian oleh penggiat-penggiat filem kita. Asal filem siap dan boleh dijual siapa kisah. Lagipun pembeli2nya adalah dari kalangan orang bekelas rendah (itu pendapat mereka) yang cuma mahu supaya filem itu membuatkan mereka suka, ketawa dan terhibur. Siapa mahu kisah dengan plot ceritanya, dengan tahap kelojikkannya?

Saya cukup suka menonton filem pendek yang dibuat oleh En. Fazli Morinding (betulkan saya jika saya salah mengeja namanya). Dia sahabat saya satu sekolah dan satu universiti. Dia mempunyai fikiran yang tajam dalam memilih cerita yang hendak dipersembahkan. Cerita filemnya bermesej, penuh dengan pengajaran dan saya betul-betul menghargainya. Jadi dia memang layak untuk mengungguli pertandingan filem pendek yang telah dianjurkan sedikit masa lalu. Cuma saya sekali kerana kualiti filemnya tidaklah sebaik mana. Kita maklum kerana khabarnya beliau cuma menggunakan video-cam yang biasa. Tidak seperti orang lain yang menggunakan video-cam yang berharga puluhan ribu ringgit. Jika orang-orang berbakat seperti Saudara Fazli diberikan bantuan dalam mengembangkan kariernya saya fikir dia akan mampu pergi jauh dan bersaing dengan pengarah-pengarah filem lain yang sudah ternama.

Jangan politikkan filem, pemimpin2 yang ada jangan jadikan filem sebagai saluran atau kempen politik anda. Biarkan filem bernafas dengan sendirinya. Biarkan filem sendiri mengupas isu-isu kemasyarakatan yang timbul dalam hidup kita sekarang, biar jadi renungan dan pengajaran kepada semua orang. Jika filem dipolitikkan, ditentukan jalan ceritanya oleh orang-orang politik sudah tentu mesejnya akan mati. Kepada semua penggiat-penggiat filem amatur Sabah, berusahalah untuk mempertingkatkan diri supaya satu masa nanti anda boleh keluar dengan filem yang berkualiti dari segenap segi.

Saya akan menunggu filem itu tiba.

 

Leave a Reply

